piątek , 29 marzec 2024
Polecamy
Strona główna » Własny biznes » Trudne sytuacje podczas rozmowy z dłużnikiem: sposoby na to, jak sobie z nimi radzić
Trudne sytuacje podczas rozmowy z dłużnikiem: sposoby na to, jak sobie z nimi radzić

Trudne sytuacje podczas rozmowy z dłużnikiem: sposoby na to, jak sobie z nimi radzić

Podczas procesu odzyskiwania należności windykator jest narażony na szereg zachowań ze strony dłużnika, które mogą wywołać u niego dyskomfort, a nawet strach. Dłużnik może okłamywać windykatora, starać się wzbudzić w nim litość, przejawiać agresję. Sztuką jest radzenie sobie z takimi zachowaniami i nieuleganie trudnym emocjom takim jak irytacja, smutek czy złość.

Kompetencje społeczne przydatne podczas windykacji

Jednym z najpowszechniejszych tematów szkoleń z windykacji przedsądowej są sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas negocjacji spłaty długu. Techniki perswazji, zarządzanie emocjami, komunikacja niewerbalna – tej tematyki najczęściej dotyczą szkolenia z windykacji. Windykacja wymaga ciągłej gotowości do wykorzystywania tych umiejętności.

purse-522622_1920Dłużnik mówi nieprawdę

Dłużnik podczas rozmowy z windykatorem może próbować wprowadzić go w błąd co do swoich zobowiązań finansowych. Staraj się nie ulegać irytacji, jeśli widzisz, że dłużnik manipuluje, kłamie lub zmienia temat. Pilnuj przygotowanego wcześniej schematu rozmowy. Jeśli to konieczne, stosuj „technikę zdartej płyty” i powtarzaj raz zadane pytanie, na które nie dostałeś odpowiedzi, dopóki ją otrzymasz.

Dłużnik opowiada o osobistych problemach

Ludzie często wpadają w długi z powodu poważnych problemów osobistych. Podczas rozmów na pewno często usłyszysz coś, co sprawi, że poczujesz smutek i współczucie dla dłużnika. Wyraź wtedy zrozumienie dla trudności przeżywanych przez niego.

Dłużnik jest agresywny

Jeśli zauważysz, że dłużnik zaczyna przejawiać agresję słowną, wyraża się niecenzuralnie, obraża cię, mówi podniesionym głosem, zmniejsza dystans między wami, powiedz mu, że rozumiesz jego złość, i zaproponuj 5 minut przerwy na ochłonięcie. Potem wróć do rozmowy. Nie kontynuuj jej jednak, jeśli zauważysz, że agresja słowna może przerodzić się w fizyczną.

Umiejętne reagowanie w tego typu sytuacjach pomaga skutecznie poinformować dłużnika o sankcjach, przekonać go do spłaty, a często wyegzekwować dług. Warto wiedzieć, jak profesjonalnie wyjść z patowej sytuacji, kiedy emocje mogą działać na niekorzyść sprawy.

Zobacz też: Windykacja – co zrobić aby była skuteczna?

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Oznaczone pola są wymagane. *

*

Scroll To Top